خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





تجربیات فیلمسازی امیر علیپور

    امیر علیپور هستم و فیلمسازی را از سال 93 به طور جدی شروع کردم. این فهرست با توجه به تجربیات عینی و تلخ و شیرین در سر صحنه خودم بدست آمده اند و برای من خیلی ارزشمندند. برای هر کدام ممکن است هزینه های زیادی پرداخته باشم و خاطرات زیبایی از هر کدام دارم. تلاش می کنم همانطور که به تجربیاتم افزوده می شود به فهرست اضافه کنم.

    (خاطرات را ننوشتم که حجم کمتری داشته باشد و بصورت فهرست باشد! شماره بندی نکردم که بتوانم راحت جابجا کنم.)

    * فیلمسازید؟ پس فیلم بسازید.

    شما می خواهید فیلمساز باشید پس همه چیز برای شما می تواند سوژه فیلمسازی بصورت جدی باشد، از بادکنک بگیر تا زندگی در مریخ، هر چیزی که می شنوید یا می بینید، روزنامه را که باز کنید همه مطالبش می تواند سوژه باشد و صد البته آگهی های آن و ...

    بازم اگه توی انتخاب موضوع موندید اینم موضوع: صنعت و کار، انواع مشاغل مثل قالیشویی - نقاشی ساختمان - آرایشگری - مهندسی - پزشکی - عکاسی، خرید و فروش، اخبار، تکنولوژی و اختراع، آگهی و تبلیغات، مدرسه و درس خواندن، عشق، چاق و لاغر، سلفی، نامه، ورزش، سفر و گردشگری، تاریخ و اتفاقات گذشته، کتاب های داستان کوتاه و رمان ها فارسی و خارجی و ...

    بعد از ساخت فیلم نوبت به نمایش و فروش آن می رسد، حتما فکری برای آن کنید که همه موفقیت شما در فیلمسازی به نمایش، فروش و بازاریابی فیلمتان بستگی دارد. از فیلمهایی که برای نمایش به خانواده خودتان می سازید تا فیلمهایی که برای مخاطبانی مثل سینما، شبکه پخش خانگی و ... می سازید.

     

    * دورش بگردید.

    هر موضوعی را که برای ساخت فیلم انتخاب می کنید، به راحتی ازش نگذرید و سعی کنید فیلم های مختلفی در موردش بسازید و ابعاد و زوایای مختلف آن را ببینید و به ساخت یک فیلم اکتفا نکنید.

     

    * با ایده خودتان فیلم بسازید.

    شرکت های بزرگ چه کار می کنند؟ آیا برای یک نفر کار می کنند؟ برای یک نفر محصول می سازند؟ یا منتظر می مانند که یه نفر بیاید و سفارش کار دهد تا آنها تولید کنند؟

    جواب شما هم قطعا نه خواهد بود. پس مثل شرکت های موفق و افراد موفق برای جامعه جهانی فیلم بسازید و برای مخاطب جهانی ایده خودتان را فیلم کنید. فیلمنامه جهانی بنویسید و با سرمایه، زمان و عواملی که در دارید برای نمایش و فروش در جهان فیلم بسازید.

    شرکت های بزرگ و برندهای جهانی مثل مایکروسافت، اپل، نوکیا، دیزنی، مک دونالد، کوکاکولا، بنز، نایک، زارا و دیگران ... هیچ موقع برای یک مشتری و یه سفارش دهنده منتظر نمی مانند، بلکه ایده فکر شده خود را در جهت جذب مخاطب جهانی عملی و اجرا می کنند.

    * قبل از رفتن به سر فیلمبرداری، حتما با بازیگر و دیگر عوامل تمرین کنید.

    این نکته خیلی مهمه و باعث پایین آمدن زمان فیلمبرداری و کاهش هزینه و فیلم بهتر می شود. در تئاتر این نکته وجود دارد و قبل از اجرای اصلی ممکن است یکماه تمرین داشته باشند. پس شما هم حتما قبل از فیلمبرداری با بازیگران خود تمرین کافی داشته باشید.

    * تجهیزات را درست تحویل بگیرید.

    اگر تجهیزاتی را اجاره می کنید یا از کسی می گیرید، شخصی که می خواهد آنها را استفاده کند، تحویل بگیرد و قبل از اینکه سر صحنه متوجه شوید که آنچیزی نیست که می خواستید و یا خراب است، جلوی اتلاف وقت و هزینه را بگیرید.

    * دابل چک کنید.

    تجهیزات و تنظیمات و کارآیی آنها را قبل از بکارگیری بازبینی کنید. تنظیمات را دو بار نگاه کنید که آن تنظیماتی باشند که می خواهید.

    * از دور تصویر بگیرید.

    پلان های فیلم خود را با لنزهای تله 200 به بالا تصویربرداری کنید، با این کار عمق میدان افزایش می یابد و سوژه از پس زمینه جدا شده و تصاویر زیباتری خواهید داشت. برای اینکار تا می توانید از سوژه و بازیگر دور شوید، با اینکار بازیگر احساس می کند که جلوی دوربین نیست و راحت تر بازی می کند.

    با فاصله گرفتن از سوژه به خود امکان می دهید که از پیش زمینه های مختلف ثابت و متحرک در کادر دوربین بهره ببرید و به جذابیت اثر کمک کنید و کادر پلان های فیلم انرژی بیشتری خواهند داشت.

     

    * از بازیگران و هنروران موسسات سینمایی استفاده کنید.

    به جای اینکه دنبال بازیگر در آشنایان خود بگردید و منت این و آن را بکشید، بهتر است از موسسات سینمایی و یا تئاتر بازیگر و هنرور درخواست کنید. این موسسات به هر تعداد که بخواهید بازیگر و هنرور در اختیارتان قرار می دهند. البته اگر مایل هستید از اطرافیان خود استفاده نمائید، از قبل کسانی را که مایل به حضور و فعالیت در فیلمسازی هستند را شناسایی و مدارکی (مشخصات، عکس، اطلاعات تماس) برای این کار تهیه کنید و سر فرصت تست بازیگری بگیرید. البته این نکته برای تمام عوامل جلو و پشت دوربین صدق می کند و شما برای دریافت نتیجه شگفت انگیز از ساخت فیلمتان، بهتر است از عوامل حرفه ای استفاده نمائید. با هنروران می توانید صحنه های خود را به واقعیت نزدیک کنید و صحنه ها را خالی نگیرید.

    * ساخت فیلم، هزینه بر و گران است.

    حتی برای ساخت فیلمی قابل قبول، هزینه هنگفتی را باید هزینه کرد. پس قبل از ساخت به نتیجه، بازده و فروش فیلم خود فکر کنید.

     * صدا و نور را جدی بگیرید.

    همانطور که به تصویر و فیلمبرداری فکر می کنید، به صدا و نحوه اجرای آن فکر کنید و آن را جدی بگیرید. همانطور که در انتخاب تجهیزات و عوامل فیلمبرداری دقت می کنید، به تجهیزات و عوامل صدا و نور اهمیت بدهید.

     * همه کاره نباشید و کارها رو تقسیم کنید.

    درسته که توانایی انجام همه کارها را دارید!! اما برای کارهایتان از عوامل استفاده کنید. دیدم فیلمسازانی که حتی مدیر تدارکات، گریم، طراح صحنه و لباس و ... فیلمشون هم هستند، اما شما اینکار را نکنید چون به جای اینکه فیلمبرداری را ساعت 7 صبح شروع کنید مجبور می شوید ساعت 14 شروع کنید. پس با سپردن کارها به عوامل حرفه ای، با خیال راحت نتیجه بهتری از فیلمتان بگیرید.

    اگر بخاطر هزینه است که می خواهید عوامل نیاورید و کارها را خودتان انجام دهید، باز هم پیشنهاد می دهم اینکار را نکنید و به جای آن با جذب تهیه کننده، جذب اسپانسر، فروش و یا راه های درآمدزای دیگر، پروژه را قوی پیش ببرید.

     * ورزیده باشید.

    همه عوامل در اختیار شما هستند تا فیلمتان ساخته شود اما در مرحله فیلمسازی سلامتی و همچنین توانایی انجام به موقع کارها نقش کلیدی و اساسی در پیشبرد تفکر و کارخانه رویاسازی شما دارد. بهداشت، تغذیه درست، ورزش و هر آنچه که در ورزیدگی شما تاثیر مثبت دارد در برنامه ریزی تان بگنجانید و به آن عمل کنید.

     * به انتشار فکر کنید.

    حتما به نحوه انتشار و پخش فکر کنید و مراحل آن را طی کنید مثلا اگر به تلویزیون و صداوسیما داخلی یا خارجی فکر می کنید حتما صحبت هایی با شبکه ها داشته باشید و نحوه، شرایط و ضوابط آن را بدانید و در تولید فیلم اعمال کنید. نحوه اکران و پخش در موفقیت شما سهم بسزایی دارد.

     * پا جای پای بزرگان می گذارید.

    در فیلمسازی کارهایی انجام خواهید داد که آن بزرگانی که همیشه از آنها شنیده و فیلم از آنها دیده اید، روزگاری انجام داده اند با تفاوت اینکه ممکن است آنها این امکانات و تجهیزات را که شما در اختیار دارید را هرگز نداشته اند. دوست فیلمسازی داشتم که در بیایانی رفته بود که فیلم بسازد، می گفت اهالی گفتند که قبلا مجید مجیدی برای فیلم آواز گنجشک ها اینجا بوده!!

    * فیلمسازید؟ پس فیلم بسازید.

    یادتان هست؟ اولین نکته که گفتم این بود. آخرین نکته هم همین است، اما توضیح اینکه برای موفقیت در فیلمسازی از رسانه ها برای نشان دادن خود استفاده کنید. از دیدار با دوستان تا شبکه های اجتماعی و مجازی، ارتباط با خبرنگاران و رسانه ها، برای بیان اینکه فیلمساز هستید و از پشت صحنه و حاشیه های فیلمسازی تان با مخاطبان صحبت کنید و حرف بزنید. مردمی که بهترین موفقیت ها را برای شما رقم خواهند زد.

    همه این موارد کمک می کنند و حتما روشهای جایگذین دیگری هم دارند اما بدون اینها هم می توان فیلم ساخت. آنوقت که سگی دنبالتان کرده، فقط به فرار فکر کنید!!!


    این مطلب تا کنون 6 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : فیلم ,فیلمسازی ,عوامل ,ساخت ,هزینه ,بگیرید ,فیلم بسازید ,استفاده کنید ,عوامل حرفه ,بگیرید همانطور ,توانایی انجام ,
    تجربیات فیلمسازی امیر علیپور

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده